"Legyél te is szakember" - Szakemberhiány leküzdését népszerűsítő program - Bicsérd

Tevékenységek

 

A program 8.00-kor kezdődött. Programunkat az eddigiekhez szokottan több fórumon is meghirdettük (települési hirdető táblák, Bicsérd IKSZT facebook oldala, bicserd.hu, illetve minden házhoz eljuttatunk egy meghívót), ennek ellenére sajnos kevés fiatal mutatott érdeklődést a program iránt. Janovics László munkaerő piaci tanácsadó koordinálásával zajlott a program.

 

1.) 8:00-9:30 Pályaorientációs előadás- előadó: Janovics László

 

Szakértőnk előadásában ismertette, hogy a jelen kialakult szakemberhiány országos, és a kétezres évek elejétől folyamatosan növekszik, egyrészt a fiatalok túliskolázottsága, másrészt a szakemberek tömeges külföldi munkavállalása, illetve az utóbbi két évben a világ járvány miatt.

Rámutatott, hogy a kistelepüléseken kialakult szakemberhiány az urbanizációnak köszönhető! A magasabb szakképesítéssel rendelkező munkavállalók, magasabb bérért, jobb körülmények érdekében lakhelyüktől távol vállalnak munkát. Előadónk kutatásokat végzett a helyi a helyi munkaadókról, felmérte, hogy helyben, illetve a közeli településeken mely szakágakban van munkaerőhiány, és ezt a jelenlévőkkel ismertette. A résztvevőket megkérte, mondják el milyen szakképesítéssel rendelkeznek illetve mely szakágak állnak közel hozzájuk ,hol tudják elképzelni jövőjüket, akár pályamódosítással, vagy új szakma megszerzésével.

 

Ezek után kitért arra a tényre, hogy mekkora szerepe van a sikeres munkavállalás szempontjából a munkahelyi szocializációnak.

Röviden ismertette, hogy a munkahelyi szocializációnak 3 fajtájáról beszélhetünk: szervezeti, munka és foglakozási szocializáció. A munka szocializáció arra utal, hogyan viszonyulunk a munkához. A foglakozási szocializáció arra utal, hogy a foglakozásunkhoz kötődő viselkedési mintákat sajátítunk el. A szervezeti szocializáció arra utal, hogy munkavállaló miként illeszkedik be a munkacsoportba, hogyan képes kommunikálni a munkatársaival. Ez megköveteli, hogy munkavállaló képes legyen alkalmazkodni.

 

2.) 10:00-11:30 Interaktív foglalkozás, kötetlen beszélgetés az előadóval

 

Első körben a személyes értékekről, értékrendről volt szó. Kinek mi az érték, mit várnának el egy munkavállalótól, milyen értékekkel kell rendelkeznie. A közös megbeszélés után, minden résztvevő kapott egy lapot melyen számára a 10 legfontosabb értéket kellett felsorolnia. László elmondta, ha ismerjük a másik értékrendjét, könnyebben megérthetjük viselkedését, véleményalkotását. Az értékek megfogalmazása megerősítést, önbizalmat, pozitív célorientációt ad. Az embereket jellemzik a munkával kapcsolatos elvárásaik, törekvéseik, preferenciáik, de az is fontos, hogy milyen személyi potenciállal rendelkeznek, hogy eredményesen láthassanak el egy munkafeladatot, hogy a munkából adódó fizikai és érzelmi megterheléseket jól ugorják át.

Ezek után célba vették a helyben illetve a környező településeken lévő, könnyen megközelíthető üres álláshelyek számát, és azt hogy milyen eséllyel pályázhatnának a betöltendő állásokra. Van-e hozzá megfelelő képesítésük vagy egyáltalán érdekli –e a lehetőség őket.