Életmód-sport klub létrehozása - Gerde

Életmód-sport klub létrehozása  - Gerde

Tevékenységek:

  1. 17:00 - 17:45 - Kárpáti Gábor méhész előadása:

A településünkön élő, méheivel itt dolgozó szakember elsősorban a mézről, annak táplálkozásban betöltött szerepéről, egészségmegőrző és javító, a nem természetes eredetű cukrokat kiváltó lehetőségeiről beszélt. A méz fogyasztható önmagában, de kiváló ízesítőszer is. Az előadó kiemelte, hogy a mézfogyasztás jótékony hatással van az egészségre, mivel a répacukorhoz képest több vitamint és ásványi anyagot, nyomelemet tartalmaz, azonban a kalóriatartalma magasabb. Elmondta, hogy a mézben megtalálható a kalcium, nátrium, kálium, magnézium, foszfát, valamint a réz, vas, szilicum és mangán. Emellett tartalmaz B1-, B2-, B3-, B5-, B6-, és C-vitaminokat. Számos betegségtünet enyhíthető fogyasztásával, erősíti az immunrendszert, nyálkaoldó hatású, így gyulladás és hurut ellen is kiváló. Baktériumölő hatása régóta ismeretes. Fokozza a bélműködést, de köszvény ellen is hatásos.  Mivel a hallgatóság meglehetősen laikus kérdéseket tett fel, az előadás részletezte a méhek életét, társadalmuk felépítését, munkavégzésük és munkamegosztásuk legérdekesebb momentumait.

 

  1. 18:00 - 18:45 – Ujvári Aranka előadása:

Az egészség fogalmáról, az egészségfejlesztés lehetőségeiről beszélt. A helyes táplálkozás alapelveit, a táplálék piramis hallgatósággal való megbeszélését helyezte előtérbe. A védőnő leszögezte, hogy a napi energiaszükséglet egyénenként változó, amelyet több tényező is meghatároz, mint például az életkor, a nem, az anyagcsere sebessége, és az egészségi állapot, a sportolási szokások, esetleg betegségek. Az egészséges táplálkozás fontos alapelvét jelenti a változatos, sok féle élelmiszerből készült ételek vagy azok nyers formájában történő fogyasztása. Az elkészítési módok váltása is szükséges, ha sokszínű, változatos étrendet követünk, akkor borítékolható, hogy minden szükséges tápanyagot beviszünk a szervezetünkbe. Fontos kerülni a magas kalória- és zsírtartalmú ételeket, de ugyanígy fokozott figyelmet kell fordítani a só bevitelre. Napi rendszerességgel szükséges gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani. A folyadékfogyasztás szintén alapeleme az egészséges táplálkozásnak, naponta legalább 1,5-2 liter víz fogyasztása javallott. Ahhoz, hogy a résztvevők könnyebben tudják összeállítani a napi egészséges étkezéshez szükséges étrendet, bemutatta a táplálékpiramis módszerét. E szerint az élelmiszereket 5 csoportra oszthatók: kenyér- és gabonafélék, zöldségek és gyümölcsök, húsok és halak, tej és termékek, valamint  zsíros és cukrozott ételek. Az egy tápanyagszükségletet biztosító élelmiszerek arányát a táplálékpiramisban elfoglalt hely jelöli. Ennek megfelelően kiegyensúlyozott étrendről beszélünk, ha napi 6 alkalommal összetett szénhidrátot, 5 alkalommal gyümölcsöt vagy zöldséget, két alkalommal tejet vagy joghurtot, illetve fehérjét fogyasztunk, és maximum 15-25 grammnyi zsírt vagy olajat viszünk be a szervezetünkbe. Az előadó végezetül külön hangsúlyozta a gyümölcsfogyasztás jelentőségét, annak előnyeit. 

 

  1. 19:00 - 19:45 – Szili Zsanett előadása:

A mozgás jelentősége, egészségmegőrző hatása volt a fő téma. Elmondta az általa oktatott "sportág", a zumba történetét, születésének körülményeit, gyors elterjedésének okait. Elsőként arról beszélt az előadó, hogy korosztályonként eltérő ajánlások vonatkoznak a szükséges mozgásmennyiségre, amellyel fenntartható az általános fizikai egészség. Az 5-17 éves korosztály számára napi legalább 60 perc intenzív mozgás ajánlott, de ennél több idő esetén további szervezetre gyakorolt pozitív hatások érhetők el. Érdemes aerob gyakorlatokat végezni, de heti három alkalommal javasolt intenzív testmozgást végezni ebben a korban. A 18-64 éves korosztályszámára heti rendszerességgel legalább 2,5 óra mérsékelten intenzív, avagy fele ennyi ideg tartó, de intenzív módon történő gyakorlatvégzés javallott. Fontos a heti két alkalommal történő izomerősítés is. 65 év felett szintén a 18-64 éves korosztály számára javallott mozgásidő és intenzitás szükséges, hogy fitten tartsák testüket az idősebbek is. Korlátozott mobilitás esetén különösen fontos olyan mozgásformák végzése is, amelyek javítják az egyensúlyt, ezzel is csökkentve az elesések kockázatát. Ezt követően az oktató áttért a zumba történek bemutatására, mielőtt megkezdte volna magát a zumba foglalkozást. Érdekességként azzal kezdte, hogy a zumba szó a kolumbiai szlengből ered. Jelentése szerint szórakozást, gyors mozgást jelent, de más nyelvhasználatokban bulit és pörgést is jelent. A zumba fitneszirányzatának megszületése Beto Perez aerobik- és latintánc oktató nevéhez fűződik, aki aerobic órájára elfelejtette magával vinni a koreográfiához szükséges zeneösszeállítását, és csak latin zenéit tartalmazó hanghordozója volt nála. Erre a zenére improvizálva, tánclépésekkel tartotta meg óráját, amely a zumba történetének kezdetét jelenti. Az óra nagy sikert aratott, amely hamar népszerűvé vált világszerte. A zumba a latinos dallamokra és ritmusra alapoz, nem feltétlenül a lépések tökéletes lemásolása a cél, hanem a jó hangulat és a mozgás, valamint az érzés átélése, amit a tánc ad. A koreográfia jellemzően salsa, merengue, flamenco, hastánc, tango, és akár hip-hop elemeket is tartalmaz, így változatos, teljes testet átmozgató edzés állítható össze.

 

  1. 20:00 - 21:00 - Szili Zsanett zumba órája:

A meghallgatott előadások után mindannyian átmentünk a gerdei Kultúrházba, ahol részt vettünk egy nagyon hangulatos zumba órán. Az edző bemelegítő, átmozgató gyakorlatokkal kezdte meg az órát, majd az alaplépéseket mutatta be. A csoport ezeket utánozta, s mikor már magabiztosabban mentek a tánclépések, elkezdték a koreográfiát is gyakorolni. Az előadás során is említett salsa, flamenco, tango és hip-hop lépésekkel ismerkedtek meg a résztvevők. A hangulatos zenére hamar feloldódtak a bátortalanabb résztvevők is, és szinte mindenki nagyon gyorsan ráérzett a zumba ízére. A közösen végzett edzés motiválta a résztvevőket, s egy csapatnak érezték magukat a táncolás során. Az óra végén lazító, nyújtó feladatokat végeztek.